torsdag 23 maj 2013

Hovar & parasiter

Åh, vad det är jobbigt att raspa hovar! Men min fantastiska häst var åtminstone snäll och gjorde inga försök att rycka sej loss den här gången, så nu är båda bak helt klara. Fram var det så mycket som behövdes att jag måste ta en eller två gånger till innan jag är klar. Skönt att ha det gjort innan sommarbetet i alla fall! :)

Fick svar på träckprovsanalysen också: "Sparsamt med blodmask och inga bandmaskägg. Avmaskning behövs inte." Gjorde sena höstavmaskningen i höstas, eftersom vi sett rätt mycket styngflugeägg på benen, men innan dess var det faktiskt flera år sen jag behövde avmaska sist. Att parasittrycket var lågt i mina egna hagar visste jag, men trevligt att det inte verkar vara nån större fara i inackorderingsstallet heller. Är förstås störst risk för dom yngre hästarna...


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar