onsdag 16 augusti 2017

Tradera har visst börjat med storebrors-fasoner


Gaaaah... Jag har både sålt prylar jag velat bli av med och köpt sådant jag behövt via plattformen Tradera ända sedan sisådär 10-15år tillbaka, men allteftersom företaget växt verkar kontrollbehovet också växt. Nu har dom än en gång försämrat villkoren för säljarna dom faktiskt själva lever på. Och nu ger jag faktisk upp och lämnar denna plattform!

Ok, vad är det då som hänt? Jag har som sagt var köpt och sålt prylar där i evigheter - från konserbiljetter och barnkläder till bildelar och sybehör - och tyckt att det varit ett fantastiskt bra säljforum. Dels har jag tyckt deras system med betyg av säljare och köpare gjor att det känts betydligt säkrare än t.ex Blocket. Likaså har jag gillat att jag sluppit att betala för annonserna förrän varan faktiskt blivit såld. Att jag som säljare kunnat styra vilka sätt jag velat få betalt genom har också varit ett stort plus. Precis som att jag kunnat styra hur köparen kan få sin vara och vad alternativen då kostar. Payson var länge min personliga favorit då det gäller betalningar och det gick då även att betala säljavgiften till Tradera med Payson. För några år sedan bröt dock Tradera med Payson och övergick till PayPal istället. Irriterande, men skapade då ett PayPal-konto för att kunna fortsätta ta betalt smidigt. Har kunderna inte redan konto i dessa betalföretag kan dom ändå betala via t.ex kort. Senaste åren har Tradera lobbat väldigt hårt för att man ska använda Klarna istället, vilket jag vägrar då jag helst inte vill ha något med Klarna överhuvudtaget.

Här kommer droppen; Tradera har nu istället skapat en egen betallösning, där köparna betalar till Tradera istället för till säljarna. Så långt kunde det väl vara ok, eftersom köparna därmed alltid har alla alternativ att använda för betalning. Men... Är man säljare har man nu endast ETT alternativ - nämligen betalning till bankkonto! Inte ens till PayPal kan jag som säljare få mina pengar - trots att Tradera numera ÄGS av just PayPal (antagligen därför avtalet med Payson bröts). Och om man inte vill ha pengar till bankkonto? Eller kanske inte ens har ett bankkonto? Tja, då kan man inte längre sälja på Tradera. "Säkrare för alla" svarar man på kundtjänstchatten, men borde snarare svarat "säkrare för oss att få in avgifterna". Idioter!!!

Och tittar man på deras säljvillkor informerar dom numera fint om "Ångerrätten" och uppmanar alla säljare att lägga till denna info i det automatiska säljbrevet. Alltså... Har dom ingen koll alls? Ångerrätten gäller endast mellan näringsidkare och konsument, dvs INTE när jag som privatperson säljer saker! Men... Tar Tradera numera emot betalningen antar jag att det också är dom som står som säljande företag och eftersom dom är näringsidkare innefattas såklart dom av detta, men ska verkligen vi som säljer som privatpersoner behöva ta deras smällar??? För info omsatte Tradera 187 miljoner kr år 2016 och styrelsen på hela två personer tog ut 2,4 miljoner i lön samma år, så dom har nog råd att ta sina smällar själva.

Dags att skapa en ny köp&sälj-plattform kanske?


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar