tisdag 3 augusti 2010

Diagos eller ej...

Stackars barn! Hur kom jag på att dom skulle behöva ha honom till pappa? Gång på gång blir jag påminnd om hans autistiska drag... Suck!

Var i söndags sista dagen för killarna på semester med sin pappa. Själv jobbade jag hela helgen och av nån anledning hade jag även denna helg kvällspasset på söndan, vilket naturligtvis skulle bli ett problem. Dessutom hade jag ju ingen fungerande bil! Men, men... Problem är till för att lösas, så jag lyckades efter en del pusslande och övertalande få byta pass. Det skulle innebära att sluttiden var exakt samtidigt som kidsen skulle hämtas, men han som skulle ta över inför kvällen skulle vara på plats från mitt på dan och som det såg ut skulle det inte vara nåt problem att komma iväg tidigare.

Min mamma hämtade mej efter jobbet på lördagen och jag skulle få ha kvar hennes bil tills på söndan. Kanon! Trekvart tidigare var ju allt jag då behövde för att hinna...

Men saker ska förstås inte vara enkelt? Precis när jag tänkt ge mej av strulade det till sej och jag behövde fixa några akutsaker. Självklart! Och plötsligt var klockan kvart i... hm...

Jag ringde därför till knäppgöken för att han inte skulle få för sej att köra hem killarna. Dom hade ju ändå ingen nyckel med. Jag talade om att jag inte lyckats få till det riktigt, men att jag precis var på väg och tänkte plocka upp killarna på vägen. Men han blev skogstokig!

- Kl 1800 ska dom lämnas! fräste han.

Därefter dillade han om att han skulle iväg och minsann inte kunde lämna dom själva den lilla stunden. Hmmm... Hur tänkte han nu? Varje dag när han jobbar är dom kvar hemma själva tills det är dags att gå till skolan. Varje dag efter skolan är dom själva ett antal timmar. Väldigt många gånger har jag hämtad dom hos honom utan att han varit hemma. Är det studiedag är dom ofta själva hemma. Herregud - dom blir väl inte YNGRE?

Men det är väl som med maten: på måndagar äter man gröt, på tisdagar äter man fiskpinnar, på onsdagar äter man pasta med pulvergorgonzolasås osv. DET går inte ändra på!
Har man fått instruktionen att blommorna behöver vattnas ett par gånger i veckan, t.ex mån och tors - då vattnar man måndag och torsdag. Vare sej det behövs eller ej!
Så har det sagts klockan 1800 så gäller klockan 1800. Punkt!
Och killarna klarar sej bara själva en stund om det är HAN som bestämt det. Kontroll, kontroll, kontroll.

Ja, det är väl kanske bara att jag accepterar? Oavsett han fått diagnosen Asberger eller ej är det helt klart en störning som orsakar detta besynnerliga beteende, så jag får väl börja hantera honom efter det? Skulle kanske underlätta en del...


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar