måndag 21 oktober 2013

Det gäller att tänka säkerhet när man hanterar hästar

Vad i hela friden har det tagit åt hästen?Hon brukar alltid stå lugnt och fint i stallgången, även om jag går in i sadelkammaren för att hämta nå't. Men ikväll hörde jag hur hon bökade i stallet när jag lämnade henne ett par minuter. Jag tjoade på henne och snart blev det lugn igen. När jag kom ut i stallet igen stod hon lugnt och fint, men när jag skulle spänna fast kapsonen fick hon frispel igen. Hon ryckte som en galning i kadjorna och reste sig, men då panikhakarna aldrig löste ut mer eller mindre föll hon in i ena boxdörren, så att sadelhängaren där böjdes. Inte förrän hon kom ur grimman lugnade hon sej...

Men varför plötsligt detta beteende???

Borde vara standard?
Tyckte det var rätt obehagligt att panikhakarna aldrig löste ut och ångrade att jag inte satt dit EquiPing-ringarna jag haft liggande i mitt skåp en tid. I mitt gamla stall hade jag balsnören av sisal/hampa som fungerade som säkerhetsringar och har aldrig haft problem med olyckor tack vare det. Dagens syntetsnören funkar ju tyvärr inte att använda, eftersom dom inte går av lika lätt. Nu gick det trots allt bra, tack vare att hon kom ur grimman, men jag fick jobba ordentligt för att böja tillbaka täckeshängaren. Naturligtvis såg jag sen till att montera dit mina EquiPing-ringar. Dessa borde faktiskt vara standard i alla stallar enligt min åsikt!


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar