tisdag 7 mars 2017

Keep it smpl's utmaning - dag 9

Dag 9 var det åter igen en uppgift jag inte riktigt känner att jag behöver - eftersom jag redan har ett fungerande system för källsortering och antagligen sorterar mer än dom flesta dessutom. Möjligtvis skulle jag kunna märka upp mina kärl under köksbänken för att eventuella besökare skulle förstå systemet, men har hittills inte varit något problem så lägger hellre min tid på annat.

Men kan ju rabbla upp hur jag sorterar:
  • komposterbart (vintertid får detta dock hamna i gröna påsen)
  • matrester (gröna påsen)
  • pappersförpackningar
  • hårda plastförpackningar
  • mjuka plastförpackningar
  • metallförpackningar
  • tidningar och annat papper - ÄVEN kuvert, men river då bort fönster och självklistrande stängningar
  • glas (där hamnar även glaset från vanliga glödlampor
  • batterier
  • lågenergilampor och lysrör
  • färgrester och kemikalier
  • mediciner
  • elprodukter
  • sprayburkar
  • brännbart (dvs det som blir över)
Eftersom jag bor på landet och emellanåt ägnar mej åt renoveringar så blir dete såklart en del vändor till returstationen med gammalt byggmaterial etc också. Har man mycket järnskrot brukar man kunna få detta bortforslat utan kostnad. Sist jag fick sådan hämtning tog dom även gamla vitvaror, men dessa kan man ibland få säljföretaget att hämta i samband med leverans av nya. Ett tips bara!

Som ni kanske fattar blir det inte mycket sopor i min soptunna, så rätt glad att man betalar soptaxan per kg där jag bor! ;)


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar