torsdag 17 september 2015

Levande bevis på att penicillin inte funkar på förkylningar...

PenicillinMen ååååh... I måndags vaknade jag med helt galen tandvärk igen! Dessutom var jag lite svullen längs käkbenet, så bäst att kontakta akuttandläkaren. Fick en tid direkt, men tyvärr gick tanden inte att rädda då den höll på att gå av mellan två rötter. Bara att dra ut alltså! :'(

Nån penicillin tyckte inte tandläkaren att jag behövde - "för nu har vi ju öppnat upp så att infektionen kan läka själv" som hon uttryckte saken. Samtidigt skulle jag inte skölja med Hexadent eller liknande (jag frågade) för det var viktigt att det bildades ett "lock" över såret hette det. Hmmm... Hur ska infektionen kunna läka om man kapslar in den tänkte hon?

Dagen efter såg jag ännu värre ut! Att det skulle göra ont några dagar efter utdragningen förstod jag, men svullnaden skulle väl för jösse namn inte bli värre? Ringde akuttandläkaren igen och fick besked att jag måste komma tillbaka, för så ska det inte vara. Alltså allvarligt... Varför envisas tandläkare med att inte ge penicillin när det uppnbart handlar om anaeroba bakterier? Akuttandläkaren ligger i utkanten på andra sidan stan och då jag åker kommunalt blir det mycket tid som går i onödan för att dom är så överförsiktiga. Herregud... Kan dom inte ha ett centralt register då det gäller penicillinanvändning, så att dom ser vilka som äter det i tid och otid och vilka som inte gör det? Jag snittar ju för jösse namn inte ens på 1ggn/10år hittills.

Ny akuttandläkare den här gången (men samma sköterska) och denna tyckte genast att jag skulle ha penicillin. Dessutom undrade hon om jag inte fått något att skölja munnen med (typ Hexadent)??? Hon gjorde nämligen ett försök att spola ur infektionen, men gick inte då det redan bildats ett lock av läkkött! Kul att sköterskan nu fick i uppgift att informera mej om sköljningen, när hon dagen innan hört hur jag ifrågasatte varför jag inte skulle skölja. Men, men...

Två dygn med penicillin och svullnaden var väck! :) (Måste nog kolla var den sista tandläkaren jobbar nånstans, eftersom jag letar ny tandläkare att lista mej hos.)

Men nu är jag dunderförkyld istället! Så... Om nån fortfarande tror att det hjälper med penicillin mot förkylningar är det bara att använda mej som exempel på att det inte funkar. Förkylningar är virus och på virus funkar inte penicillin - dom äter lixom bakterier!


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar