fredag 8 mars 2019

Bygghemma.se har visst noll koll på reglerna kring GDPR


Fick i februari plötsligt ett reklammeddelande från Bygghemma.se till min mobil. Har aldrig tidigare fått reklam från dom dit och telefonen har dessutom skyddat nummer, så tyckte detta var väldigt märkligt. Så jag hörde av mig till dom angående detta för ett par dagar sedan. Igår fick jag svar där dom skrev att jag lämnat mitt mobilnummer i samband med senaste köp och dom angav även ordernumret och hänvisade till sin integritetspolicy. Alltså... Ja, jag lämnade numret för att dom skulle kunna sms-avisera och det var dessutom 4,5år sedan!!! Och i deras policytext står endast att dom sparar så länge det behövs för det ändamål uppgifterna samlades in eller för lagkrav. I det här fallet upphör alltså deras behov så snart varorna var levererade, dvs för 4,5år sedan.

Svarade på ovanstående med vändande mail och påpekade detta, samt bad dom med anledning av detta att ta bort mina personuppgifter omgående. Jag hänvisade även till både gällande lag och deras egen text, vilken jag citerade ur. Senare samma dag fick jag ytterligare ett svar, men där hänvisade man bara till sin hemsida (dvs till stället jag citerat!).

Idag skickade jag ytterligare ett svar där jag ifrågasatte deras ignoranta mailsvar och undrade om jag är tvungen att gå vidare med ärendet för att dom ska uppfylla gällande lagregler. Blir spännande att se om jag ens får något svar den här gången! Gaaaaah...


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar