fredag 29 mars 2019

Nope - Bygghemma.se har som jag misstänkte inte koll på GDPR


Fick idag, dvs hela 3 veckor efter jag skickade sista meddelandet till dom, svar från Bygghemma. I svaret får dom det att låta som om dom skickat sms-erbjudanden ända sedan jag handlade för 4,5 år sedan, men att dom nu tar bort den tjänsten på min begäran. Vilket dravel! Jag fick reklam den vägen för första gången nu och därför jag blev så irriterad. Nej, dom får inte skicka reklam till mobilen om jag inte godkänt det. Och nej, dom behöver inte spara mina kunduppgifter enligt bokföringslagen - det är transaktionsunderlagen dom ska spara bland sina verifikationer, inte mina personuppgifter i ett register. Snacka om att ha noll koll på vad som gäller!

Delar med anledning av detta här nedan det Datainspektionen skriver angående sparande av kunduppgifter, eftersom det tydligen finns ett och annat företag utan koll på detta. Läs och lär vetja! Och ja, naturligtvis skickade jag detta i slutsvaret till Bygghemma idag. ;)



Datainspektionen informerar – Hur länge får personuppgifter bevaras?

Kunder
I ett förhållande mellan säljare och kund bör personuppgifterna inte längre bevaras om mellanhavandet mellan säljaren och kunden har avslutats, till exempel då en vara har levererats och är helt betald.

Om säljaren ska kunna fullgöra eventuella garantiåtaganden kan det
motivera att vissa personuppgifter bevaras tills garantin har gått ut.

Att kunden har möjlighet att reklamera varan innebär inte med
automatik att uppgifter om kunden får bevaras under den tid som reklamationsfristen löper. Om varan är en sällanköpsvara eller en förbrukningsvara kan ha betydelse för bedömningen av hur länge uppgifterna får bevaras för reklamationsändamål.

 

..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar