torsdag 3 juni 2010

Var ska jag bo nu då?




Frågan om hur jag ska bo i framtiden har varit stort fokus på dom senaste veckorna. HÄR får jag ju inte bo längre! Snyft... Beskedet kom såklart lagom till den bästa tiden på året här.

Jag bor i nuläget på landet, men ändå på relativt kort pendlingsavstånd till stadslivet. Runt mitt hus finns bara åkrar och lite skog, men ändå har jag många grannar i närheten. Huset står på en kulle i söderläge, vilket gör att sommartid är det sol här från morgon till kväll. Närheten till vatten känns ofta i luften, även om jag tyvärr inte ser vattnet. Huset har stor potential och börjar äntligen bli riktigt fint efter mångåriga renoveringar, även om mycket återstår. Hela tomten är omgärdad av hagar och glädjen över att ha hästar omkring mig är obeskrivlig. Denna kontrast till det stressiga tempot på mitt jobb är nog det som fått mej att orka i alla år. Och nu när äppelträd, körsbärsträd och annat blommar gör det extra ont att veta att detta är sista gången...

Hemnet och mäklarsidorna är mitt andra hem just nu. Men i dom här krokarna finns inget som jag ens nästan skulle ha råd med. Jag har kanske lite stora krav på hur jag vill bo, men för mej är boendet högt prioriterat. Här är vad jag kommit fram till:
  • Jag måste bo på marken. Har alltid haft katt och tanken på att stänga in mina små vänner i en lägenhet finns inte på kartan.
  • Musik har för mej alltid varit viktigt och att ständigt behöva fundera på om grannarna störs känns sådär. Och när jag hör hur mina radhusboende vänner har konflikter med grannarna om div skitsaker, får jag klåda över hela kroppen. Herrguuuuud! Räcker väl med problemen mina kunder har på jobbet?
  • Jag har nästan alltid jobbat med extremt mycket människor omkring mej, vilket gör att jag behöver en lugn miljö hemma.
  • Närheten till vatten är viktig - framförallt för barnen!
  • Ska jag kunna ha kvar min egenuppfödda häst är förutsättningen att jag antingen kan ha henne hemma lr att jag bor väldigt billigt och att det finns billiga inackorderingsalternativ i närheten.
  • Det får inte vara för långt till grannar och helst barn i närheten.
  • Även om det är på landet måste det vara relativt nära till en större ort där det finns jobb.
  • Jag vill ha en trädgård att pula i.
  • Helst vill jag ha ngn typ av eldstad i huset.
  • Kommunikationsmöjligheter till orten vi bor på nu måste fungera smidigt för barnens skull - oavsett var dom kommer vara bosatta.
  • Var jag än hamnar vill jag att det redan ska finnas någon lr några jag redan känner på orten. Alltid tyngre att bygga upp ett nätverk där man ingen känner innan!
Och helst - för att kunna bo billigt - ska det inte kosta mer än vinsten jag kommer få vi försäjlningen av huset jag har nu! Höga krav? Kanske, men inte omöjliga...

Hittade ett antal ställen som jag tittade på förra helgen, men... Alla gick bort! Men nu har jag samlat på mej ett antal nya ställen, så det får väl bli en roadtripp i helgen igen.
Sen har jag ju lite samtal med mäklare och bank att roa mej med...

Men nu dags att fixa vidare här! Måste ju ha det här stället i säljbart skick innan värderingen...


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar