söndag 11 juli 2010

Ett underbart vandrarhem


Väl i Söderhamn var det lätt att ta sej till vandrarhemmet vi bokat för vårt boende. Bussarna gick ofta och stället ligger bara ett par hundra meter från busshållsplatsen och syns redan från vägen. Kvinnan som driver det visade sej vara kanontrevlig och allt fungerade toppen. Enda felet var att dom inte tog kort på vandrarhemmet och heller inte upplyst om det då jag ringde. Jag hade ju först bokat via STF och hade tänkt betala direkt via datorn, men STF's koppling med betalfunktionen var tillfälligt ur funktion varför jag istället ringde för att vara säker på att ha ett rum när vi väl kom upp. Men, men... Skulle ju vara där några nätter och hade ändå tänkt ta oss till Bollnäs på lördagen, så jag fick ta ut pengar då.

Byggnaden som vandrarhemmet är inrättat i är vad jag förstår ett gammalt dränghus ihopsatt med stall som byggts om. Vi i bodde på den gamla höskullen. Nä, inga spår efter hö och gott om både toaletter och duschar. Rummet var jättegulligt och nedanför fönstren gick ett antal kor med sina kalvar och betade. Ett gemensamt kök fanns för dom som själva ville fixa mat, men vi valde att frukost skulle ingå och då fick vi själva plocka ur en fantastisk frukost buffé. Ångrar inte en sekund att vi valde detta, då det klart var värt varenda krona!

Frukostbuffén serverades inne i gårdens café, vilket höll öppet ända till 20 på kvällarna. Toppen om man blev fikasugen! På gården fanns även en liten loppis, men eftersom jag gör allt för att försöka BLI AV med prylar just nu gick jag faktiskt inte ens in där. Risken alldeles för stor att jag annars skulle hittat nåt jag bara MÅSTE ha...

Så ska ni till Söderhamn/Bollnäs med omnejd, rekommederar jag varmt Ohlandersgårdens vandrarhem!


..X..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar